Bri-Fin Import Sports

Tuotteet > Kona > - Kona kysymyksiä ja vastauksia

Kysymyksiä ja vastauksia - www.KonaFinland.com


Kysymyksiä ja Vastauksia

Mikä on KONA laudan muodon (shape) teoreettinen tausta?
Miten verrataan KONA:a muihin aloittelijalle sopiviin lautoihin?
Miten pukeudun Suomen kesään?
Mitä eroja on märkäpukujen materialeissa ja rakenteissa?
Minkälainen KONA yksityyppipurje on?
Minkälaista kilpailutoimintaa on tarjolla?
Mikä on trapetsi ja koska sellaista tarvitsen?
Miksi evän kanssa pitää olla varovainen?
Mitä muita tietolähteitä on olemassa?
Mihin kohtaan mastokisoa kiinnitän mastonjalan?
Mistä löydän surffikavereita?
Uusia kysymyksiä
Trikkejä jotka sopivat KONA:lle
Purjeen ja laudan yhteensopivuus


Mikä on KONA laudan muodon (shape) teoreettinen tausta?
Tehokas moderni plaanava Freeride purjelauta tarvitsee suhteellisen ison evän. Tyypillinen evän pituus on 45-50 cm ja vaati vähintään saman leveyden surffaajan takajalan (jalkalenkin) kohdalla jotta evän vipuvarsi olisi hallittavissa. Toisaalta jotta lauta olisi tehokas hiljasemmalla tuulella, ei plaanavassa surffauksessa, niin sillä pitää olla pitkä vesilinja ja kapea perä. Jotta nämä kaksi vaatimusta, leveys evän kohdalla ja pitkä kapea perä, olisi yhdistettävissä on evä siirrettävä eteenpäin, noin puoli metriä, kohtaan missä lauta on tarpeeksi leveä.
Tämähän vielä onnistuu, mutta plaanitilassa pitkä perä kasvattaa märkäpintaa ja näin kitkaa. Pitkä perä haittaisi kovasti myös kääntyvyyttä plaanissa. Ratkaisu tähän mahdottomaan ongelmaan on että lohkaistaan laudan pohjasta pala pois evän takapuolella. Tämä säilyttää pitkän laudan ominaisuudet hitaassa vauhdissa, ja mahdollistaa laudan lyhenemisen vauhdin kasvaessa (ja evä ”siirtyy” maagisesti aivan vauhtilaudan "todelliseen" perään).

Miten verrataan KONA:a muihin aloittelijalle sopiviin lautoihin?
Mielestäni nykyiset leveät ja lyhyet aloittelijakompromissit ovat lähinnä ensimmäisiä kertoja varten. Väitän että Kona purjelauta ei ollenkaan kuulu tähän ryhmään, eikä se kuulu myöskään ryhmän aloittelijan kölilauta (vaikkakin se toimii erittäin hyvin siinä roolissa). Se on paljon lähempänä suhteellisen urheilullista "kölillistä olympialautaa", mutta käyttäjäystävällisemmässä muodossa.
Leveät ja lyhyet aloittelijalaudat, reippaasti alle kolme metriä pitkät 90-100 leveät laudat eivät kuulu kenenkään omaan autotalliin, mutta uskon että Kona on eri asia. Hiljaisella tuulella Kona purjelauta on tehokas ja nautittava, ilman lyhyen ja leveän purjelaudan läpsytystä. Kovemmalla tuulella Kona antaa tuntemuksia jotka ovat aika lähellä 140 litrasta freeride lautaa. Uskon että tuo askel evän jälkeen on oikeasti mullistava idea :-) Askeleen ansiosta lautaan on rakennettu mukaan hyvin runsaastikin kasvuvaraa.
Yleistäen voisi sanoa että monella valmistajalla on jo yli kolmimetrisiä kölillisiä lautoja jotka KONA:n tavoin soveltuvat erinomaisesti sekä aloittelija että harrastajakäyttöön.